

Carina | Carinska tarifa | Pojednostavljeni postupci | Carinski prekršaji |
Spoljna trgovina | Devizno poslovanje | PDV | Akcize |
Bezbednost hrane | Veterinarska kontrola | Sanitarna kontrola | Hemikalije&Ekologija |

Vesti
4. decembar 2023.
Pravila o poreklu robe
Da li izvoznik iz EU može da potvrdi da je roba poreklom iz Turske
PrethodnaSledeća
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141
15.
novembar
2023.
novembar
2023.
Pravila o poreklu robe
Kumulacija porekla robe - sa tekstilnim proizvodima
Proizvodi (tarifni broj 9405) dobijen u Republici Srbiji, a namenjeni su izvozu u Evropsku uniju:
Pravila o poreklu uz sporazume o slobodnoj trgovini koje Republika Srbija primenjuje sa Evropskom unijom, državama EFTA, stranama CEFTA i Republikom Turskom su sadržana u Regionalnoj Konvenciji o pan-evro-mediteranskim preferencijalnim pravilima o poreklu robe - u daljem tekstu „PEM Konvencija“.
Prema članu 5. Priloga I PEM Konvencije (Dovoljno obrađeni ili prerađeni proizvodi), predmetni proizvod se smatra dovoljno obrađenim ili prerađenim kada su ispunjeni uslovi navedeni u listi iz Aneksa II, kako je dole navedeno:
Pravila o poreklu uz sporazume o slobodnoj trgovini koje Republika Srbija primenjuje sa Evropskom unijom, državama EFTA, stranama CEFTA i Republikom Turskom su sadržana u Regionalnoj Konvenciji o pan-evro-mediteranskim preferencijalnim pravilima o poreklu robe - u daljem tekstu „PEM Konvencija“.
Prema članu 5. Priloga I PEM Konvencije (Dovoljno obrađeni ili prerađeni proizvodi), predmetni proizvod se smatra dovoljno obrađenim ili prerađenim kada su ispunjeni uslovi navedeni u listi iz Aneksa II, kako je dole navedeno:
HS tarifni broj | Naimenovanje | Obrada ili prerada izvršena na materijalima bez porekla, koja im daje status proizvoda sa poreklom | |
1 | 2 | 3 | 4 |
9405 | Lampe, i druga svetleća tela, uključujući reflektore i njihove delove, na drugom mestu nepomenuti niti obuhvaćeni; osvetljeni znaci, osvetljene pločice sa imenima i slično, sa stalno fiksiranim svetlosnim izvorom i njihovi delovi na drugom mestu nepomenuti niti obuhvaćeni | Proizvodnja kod koje vrednost svih upotrebljenih materijala nije veća od 50% cene proizvoda franko fabrika |
Napominjemo da član 14. Priloga I PEM Konvencije (Zabrana povraćaja ili oslobođenja od carine) propisuje obavezu plaćanja carine na materijale bez porekla koji se koriste u proizvodnji proizvoda saporeklom koji se izvozi, u postupcima kojima se predviđa povraćaj, oslobađenje ili neplaćanje, bilo delimično ili potpuno, carina ili dažbina sa istovetnim učinkom, kao što je npr. aktivno oplemenjivanje.
U skladu sa gore navedenim zakonskim osnovom, obaveza plaćanja carine na materijale bez porekla koji su ugrađeni u proizvod sa poreklom se primenjuje i u konkretnom slučaju, prilikom izvoza robe iz Republike Srbije u Evropsku uniju, ukoliko se od carinskog organa zahteva izdavanje sertifikata o kretanju robe EUR.1 u skladu sa članom 16. Priloga I PEM Konvencije, odnosno kada se zahteva primena sporazuma o slobodnoj trgovini.
U skladu sa gore navedenim zakonskim osnovom, obaveza plaćanja carine na materijale bez porekla koji su ugrađeni u proizvod sa poreklom se primenjuje i u konkretnom slučaju, prilikom izvoza robe iz Republike Srbije u Evropsku uniju, ukoliko se od carinskog organa zahteva izdavanje sertifikata o kretanju robe EUR.1 u skladu sa članom 16. Priloga I PEM Konvencije, odnosno kada se zahteva primena sporazuma o slobodnoj trgovini.
Pored pravila o poreklu koja su propisana PEM Konvencijom, u preferencijalnoj trgovini između Republike Srbije sa Evropskom unijom, državama EFTA i stranama CEFTA alternativno se primenjuju i tzv. „Prelazna pravila o poreklu robe“ propisana:
- Zakonom o potvrđivanju Odluke broj 1/2021 Saveta za stabilizaciju i pridruživanje EU i Srbije o izmeni Sporazuma o stabilizaciji i pridruživanju između Evropskih zajednica i njihovih država članica, sa jedne strane, i Republike Srbije, sa druge strane, zamenom njegovog Protokola 3 o definiciji pojma„proizvodi sa poreklom” i metodama administrativne saradnje,
- Zakonom o potvrđivanju Odluke Mešovitog komiteta između država EFTA i Republike Srbije broj 1 iz 2021. godine o izmeni i dopuni Protokola B uz Sporazum o slobodnoj trgovini između država EFTA i Republike Srbije u vezi sa definicijom pojma „proizvodi sa poreklom” i metodama administrativne saradnje; i
- Zakonom o potvrđivanju Odluke Zajedničkog komiteta Sporazuma o slobodnoj trgovini u Centralnoj Evropi broj 1/2021 o izmeni aneksa 4 Sporazuma o slobodnoj trgovini u Centralnoj Evropi (CEFTA 2006), kojim se utvrđuje Protokol o definiciji pojma „proizvodi sa poreklom“ i metode administrativne saradnje iz člana 14. st. 1. i 3. i ukidanju i zameni Odluka Zajedničkog komiteta sporazuma o slobodnoj trgovini u Centralnoj Evropi br. 3/2013 i 3/2015.
Međutim, Prelazna pravila se ne primenjuju u trgovini sa Republikom Turskom, pa se materijali turskog preferencijalnog porekla smatraju materijalima bez porekla kod primene ovih pravila kada se dobijeni proizvod u Republici Srbiji izvozi u Evropsku uniju.
Prema članu 4. Priloga A Prelaznih pravila (Dovoljna obrada ili prerada), predmetni proizvod može da stekne preferencijalni status ukoliko je dobijen dovoljnom obradom ili preradom, odnosno kada je zadovoljen uslov naveden u Listi obrade ili prerade (Aneks II Priloga A Prelaznih pravila o poreklu robe), kako je dole navedeno:
Prema članu 4. Priloga A Prelaznih pravila (Dovoljna obrada ili prerada), predmetni proizvod može da stekne preferencijalni status ukoliko je dobijen dovoljnom obradom ili preradom, odnosno kada je zadovoljen uslov naveden u Listi obrade ili prerade (Aneks II Priloga A Prelaznih pravila o poreklu robe), kako je dole navedeno:
HS tarifni broj | Naimenovanje | Obrada ili prerada izvršena na materijalima bez porekla, koja im daje status proizvoda sa poreklom |
1 | 2 | 3 |
Glava 94 | Nameštaj; posteljina, dušeci, nosači dušeka, jastuci i slični punjeni proizvodi; lampe i druga svetleća tela, na drugom mestu nepomenuti ili uključeni; osvetljeni znaci, osvetljene pločice sa imenima i slično; montažne zgrade | Proizvodnja od materijala iz bilo kog tarifnog broja, osim od materijala iz tarifnog broja u koji se svrstava sam proizvod ili proizvodnja u kojoj vrednost svih upotrebljenih materijala nije veća od 50% cene proizvoda franko fabrika |
U skladu sa primenom člana 16. Priloga A Prelaznih pravila (Povraćaj ili oslobođenje od carinskih dažbina), na materijale bez porekla koji se upotrebljavaju za izradu finalnih proizvoda koji se svrstavaju u glave 50 do 63. Carinske tarife (Tekstil i proizvodi od tekstila), mora biti plaćena carina, izuzev u slučaju kada su proizvodi stekli status sa poreklom primenom kumulacije porekla predviđene članom 7. st. 4. ili 5. (Puna kumulacija porekla).
To praktično znači da kada je finalni proizvod svrstan u glave 50-63. Carinske tarife, materijali bez porekla koji ulaze u sastav tog finalnog proizvoda podležu obavezi plaćanja carine, osim u slučaju primene pune kumulacije porekla ukoliko je ona dogovorena između strana u pitanju.
Sa druge strane, ukoliko je finalni proizvod svrstan van opsega glava 50-63. Carinske tarife, materijali koji se koriste u proizvodnji ne potpadaju pod primenu člana 16. Priloga A Prelaznih pravila.
Dobijeni proizvodi u postupku obrade ili prerade u Republici Srbiji se svrstavaju u tarifni broj 9405 Carinske tarife, pa iz tog razloga ne podležu naplati carinskih dažbina na materijale bez porekla koji su ugrađeni u ove proizvode.
Napominjemo da se kod oba seta pravila o poreklu u postupku proizvodnje moraju sprovesti postupci koji prevazilaze postupke iz člana 6. Priloga I PEM Konvencije odnosno člana 6. Priloga A Prelaznih pravila (Nedovoljni postupci obrade ili prerade).
To praktično znači da kada je finalni proizvod svrstan u glave 50-63. Carinske tarife, materijali bez porekla koji ulaze u sastav tog finalnog proizvoda podležu obavezi plaćanja carine, osim u slučaju primene pune kumulacije porekla ukoliko je ona dogovorena između strana u pitanju.
Sa druge strane, ukoliko je finalni proizvod svrstan van opsega glava 50-63. Carinske tarife, materijali koji se koriste u proizvodnji ne potpadaju pod primenu člana 16. Priloga A Prelaznih pravila.
Dobijeni proizvodi u postupku obrade ili prerade u Republici Srbiji se svrstavaju u tarifni broj 9405 Carinske tarife, pa iz tog razloga ne podležu naplati carinskih dažbina na materijale bez porekla koji su ugrađeni u ove proizvode.
Napominjemo da se kod oba seta pravila o poreklu u postupku proizvodnje moraju sprovesti postupci koji prevazilaze postupke iz člana 6. Priloga I PEM Konvencije odnosno člana 6. Priloga A Prelaznih pravila (Nedovoljni postupci obrade ili prerade).